Bij deze wens ik te reageren op het artikel “De UA, een quasi doodgeboren kindje” uit dwars nummer één. Op de UA zijn er dit jaar 45 studenten minder in het eerste jaar van de tweede cyclus. Dat is 5% en geen 10% eerstejaars. Globaal hebben wij echter een stijging van 210 hoofdinschrijvingen. Positieve zaken worden meestal niet vermeld in de pers, dwars maakt daar geen uitzondering op.
Het is nuttig te weten dat de UA qua studentenaantal de derde universiteit in Vlaanderen is, ondanks het feit dat wij een zeer onvolledige onderwijsbevoegdheid hebben. De minste verschuiving in de keuze van studenten (bv. naar ingenieur, psychologie of kunstgeschiedenis toe) gaat ten koste van de opleidingen die wij in Antwerpen mogen inrichten. Over de stand van zaken betreffende de inschrijvingen hangt helemaal geen sluier (zie de nota van de Raad van Bestuur UIA in bijlage). In een tweede/derde-cyclus instelling die de UIA is, staan de studenten echter niet te dringen om zich op 1 juli in te schrijven. Publicaties van gegevens rond 1 oktober is op de UIA voorbarig, zeer onvolledig en dus zeer misleidend.
K. Van Goethem
directeur rectoraat-academische planning
UIA
RAAD VAN BESTUUR UIA INSCHRIJVINGEN 2001-2002 STAND PER 31.10.01 |
Hierbij vindt men een overzicht van de stand der inschrijvingen 2001-2002 vergeleken met de situatie 31.10.00.
Er is een globale terugval wat de eerstejaars in de tweede cyclus betreft (789 tgov. 834 vorig jaar). Deze is vooral toe te schrijven aan geneeskunde (-19, effect toelatingsexamen?) en romaanse (-20, doch verleden jaar een uitzonderlijk talrijk jaar). Andere verschuivingen zijn procentueel spectaculair doch in absolute aantallen betekenen zij weinig (scheikunde van 8 naar 13, biochemie van 7 naar 14).
Opgemerkt moet worden dat er verleden jaar voor de gehele tweede cyclus een opvallende stijging was (+81) en dat de globale daling van dit jaar (-7) daartegenover wel als zeer beperkt moet worden beschouwd.
Wel spectaculair is de stijging in de VAO’s (voortgezette academische opleidingen): +116. Het hernemen (om de twee jaar) van documentatie- en bibliotheekwetenschap is de belangrijkste verklaring (+61) voor deze stijging, maar ook ‘american studies’ (+19), internationale politiek (+18), milieuwetenschap (+18) doen het goed terwijl ook meertalige zakelijke communicatie en publiek management een behoorlijk grote belangstelling wekken.
De afzonderlijke inschrijvingen voor de lerarenopleiding stijgen van 67 naar 105.
Thans zijn er al 525 ingeschrevenen voor de doctoraatsopleiding (+36 tgov. vorig jaar). Al met al brengt dit het aantal hoofdinschrijvingen op 3.426, 210 méér dan vorig jaar op dezelfde datum. |