busje komt zo

editoriaal
26/04/2011
🖋: 

"Gegroet, reuzachtig stoomgevaart!"

 

Jawel, er is een eerste (onrechtstreekse) maatregel genomen tegen die Nederlanders die in Antwerpen komen profiteren van ons goedkope hoger onderwijs. De Beneluxtrein wordt afgeschaft! Vanaf volgend jaar zullen BelgiĂ« en Nederland per spoor enkel nog verbonden worden door de Fyra, een hogesnelheidstrein met ‘marktconforme prijzen’. Aangezien de markt van de hogesnelheidstrein al bestaat, kan een idee van die prijs voor pakweg het traject Antwerpen – Rotterdam worden gegeven: voor een ticketje op de Thalys betaalt iemand jonger dan 26 voor een enkele reis 25 euro. We kunnen nu redeneren dat aanscherping van de concurrentie in het voordeel van de consument zal zijn, maar wat dat betreft bewijst het parcours van geprivatiseerde overheidsbedrijven het tegendeel.

 

Gelukkig mag er in eigen land nog gerekend worden op dienstverlening die in het teken staat van het algemeen belang. Onlangs herbekeek de Vlaamse openbare vervoersmaatschappij De Lijn onder druk van besparingen zijn busregeling, en stelde vast: “Verdorie, het vervoer naar en tussen de campussen van de universiteit verloopt vlot, terwijl stakkers die in de IKEA een biefstukfriet van tweeĂ«nhalve euro willen gaan eten verplicht worden de auto te nemen. Dat vinden wij ecologisch niet verantwoord.” Daarom werd voor de deur van het Zweedse winkelwoonwarenhuis een bushokje in elkaar getimmerd waarvan na constructie enkele vijzen overschoten, en werden ter compensatie enkele lijnen richting universiteit geschrapt.

 

Iedereen gelukkig, moest men bij De Lijn toen hebben gedacht. Van de Universiteit Antwerpen uit volgden immers geen klachten. Toen de Studentenraad bij de rector aanklopte, mochten zij het aanvankelijk zelf uitzoeken. Ten kantore Verschoren had men het namelijk nogal druk met dromen over 15.000 studenten en hoe die aan de universiteit van de toekomst elke dag Star Trek-gewijs door teleportatie op de campus verschijnen. Beam me up, Alain.

 

Alle transportmalaise ten spijt kunnen de Antwerpse studenten dit jaar gelukkig hun hart ophalen aan de titel waarmee hun trotse thuisstad loopt te pronken: European Youth Capital 2011. En terecht, want onze Scheldestad doet inderdaad veel voor zijn jeugd, maar als ondertussen structurele maatregelen worden genomen die de mobiliteit van jongeren beperken, dan zijn zulke mooie titels een schaamlapje in plaats van een bekroning.