Solliciteren = discussiëren

Tips om een geslaagde sollicitatiebrief te schrijven
23/05/2011

Je kunt wachten tot je via je papa of mama een baantje krijgt aangeboden op een of ander kantoor. Of je gaat zelf op zoek. Dankzij social media en vele jobsites zijn leuke vacatures snel gevonden. Maar hoe schrijf je een overtuigende brief? dwars-redacteur Marie-Paule Fritschy schreef een masterscripte over het opstellen van een zo geslaagd mogelijke sollicitatiebrieven, en vond enkele antwoorden op de bovenstaande vragen.

Weet waarom je een sollicitatiebrief schrijft

Je schrijft een sollicitatiebrief omdat je aangenomen wil worden. Maar dit gebeurt zelden tot nooit op basis van alleen een brief. Het hoogste doel dat je met een brief kunt bereiken, is uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek. Concentreer je bij het schrijven van een sollicitatiebrief daarom op de volgende boodschap: ‘Het is de moeite waard om mij uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek.’

 

Solliciteren = discussiëren

Sollicitatieprocedures zijn op te vatten als discussies. Hierin verschil jij, als kandidaat, van mening met de werkgever. Jij bent van mening dat je geschikt bent voor de baan, de werkgever twijfelt (anders zou hij geen vacature hebben geplaatst). In een sollicitatiebrief beargumenteer je waarom je in ieder geval een sollicitatiegesprek verdient.

 

Jezelf aanprijzen, zonder je op te dringen

In een sollicitatiebrief wil je jezelf aanprijzen, zonder je op te dringen. De gulden middenweg vind je door strategisch te manoeuvreren, een term die deel uitmaakt van een argumentatietheorie waarin argumenten worden gezien als deel van een discussie, met als doel het oplossen van het verschil van mening. Drie aspecten van strategisch manoeuvreren die helpen bij het schrijven van een sollicitatiebrief:

 

1. Maak een inhoudelijke selectie

Wees kritisch op wat je wel en niet vertelt: wordt er gevraagd om ‘affiniteit met het veiligheidsdomein’? Verzin dan geen heldendaden, maar schrijf evenmin: ‘Ik heb geen affiniteit met veiligheid’. Een goede reactie is: ‘Mijn werkzaamheden binnen bedrijf X hebben mijn interesse op het gebied van veiligheid versterkt’.

 

2. Pas je aan de lezer aan

Welke toon je aanslaat hangt sterk af van de vacature. Lees deze daarom goed. Is de vacature deftig/formeel? Spreek de lezer dan aan met ‘geachte heer/mevrouw’ en sluit af met ‘hoogachtend’. Wees bovenal consequent in je formulering. Spreek dus niet aan met ‘geachte’ om af te sluiten met ‘groetjes’.

 

3. Gebruik presentatiemiddelen

Niet elke formulering is even geschikt: ‘Als pas afgestudeerde vermoed ik dat ik goed tot mijn recht zou komen als X’. ‘Pas afgestudeerd’ hoef je niet te vermelden, dat blijkt wel uit je C.V. En ‘vermoed’ ontkracht je bewering, een concreet voorbeeld waaruit blijkt dat je geschikt bent staat sterker.

 

 

Meer tips? Download gratis de scriptie ‘Mijn eerste advies is: nodig mij uit voor een gesprek’ op www.sterschrift.nl