Cultuuragenda maart '09

13/02/2009
🖋: 

Na maanden van bevroren vingers bij het roken van die oh-zo-rustgevende sigaret en zwetende voorhoofden bij mondelinge examens, zijn we bij het volgende Belgische weergenot aanbeland: maartse buien. Niet getreurd, een ouderwetse K-Way en een fonkelnieuwe dwars houden u droog, maar niet binnenshuis!

The Moving Picture Show

Elke dinsdag R-014

Gratis is een basisrecht, een slogan die u ondertussen wel kent van de reclamespotjes op de tv. Wat denkt u ervan om iedere week een gratis filmpje (of twee) mee te pikken? Kom dan elke dinsdag tussen 18u en 21u naar lokaal R-014 op de stadcampus. Host (en ex-dwarser) Vito Adriaensens leidt de films kort in. Meer informatie over de komende programmatie vindt u op www.ua.ac.be/MPS.

 

‘Rubens doorlicht: de Aanbidding door de koningen’

T.e.m. 1/03 Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

Bezoekers staan voor deze tentoonstelling vanop een twee meter hoog platform oog in oog met het altaarstuk ‘Aanbidding door de koningen’, door Rubens voltooid in 1624. Het schilderij is één van de pronkstukken van het KMSKA, en is dan ook aan een grondig onderzoek onderworpen. De dossierpresentatie werpt een nieuw licht op de ontstaanscontext, restauratiegeschiedenis, schildertechniek en iconografie.

 

Workshop Deufert+Plischke

2 en 6/03 DeSingel

Kattrin Deufert en Thomas Plischke organiseren dit seizoen de workshop ‘Het lichaam als geheugen’, waarin ze op zoek gaan naar hun eigen herinneringen en die van de deelnemers. Zeer interessant voor dans- en theaterwetenschappers, maar ook voor de enthousiaste amateur. Voor meer informatie en inschrijvingen mailen naar karlien.meganck@desingel.be.

 

Grooverider, Shackleton, Kastor & Dice, Murdock

6/03 Petrol

Petrol is intussen wel gekend om zijn drum and bass feestjes, getuige de duizenden bezoekers voor grote namen als Pendulum. Deze keer zijn het Grooverider, een Britse dj die als sinds de jaren 90 op het podium staat, en Shackleton, één van de grote dubstep-vernieuwers, die u de hele nacht entertainen. Onze eigen dnb-producten Kastor & Dice en Murdock maken het plaatje compleet.

 

PAPER FASHION

6/03 t.e.m. 16/08 MoMu

In samenwerking met Atopos Cultural Organisation onthult het ModeMuseum een bijzonder stukje modegeschiedenis: het gebruik van papier in de mode. We krijgen een unieke verzameling papieren jurken uit de jaren 60 te zien uit de Atoposcollectie, als trapje naar een breder historisch kader. Voor meer informatie kijkt u op de site.

 

‘Nuff Said - maart 2009

13/03 ccBerchem

Iedere maand vindt er in cultuurcentrum Berchem in de Driekoningenstraat een wervelend cabaret met woord, stand-up comedy, video en livemuziek plaats. In maart valt de beurt toe aan Gouden Kabouter-winnaar Jeroen Leenders, Nederlands Kampioen Poetry Slam Najiba Abdellaoui en één van de meest populaire Londense acts van dit moment: Steve Day.

 

‘Extra Muros: All That Is Solid Melts Into Air/Al het vaststaande verdampt’

21/03 t.e.m. 21/06 MuHKA

Het hoofdproject van het MuHKA in het voorjaar van 2009 begon als een concept voor het culturele stadsfestival Stadsvisioenen in Mechelen. De tentoonstelling ‘All That Is Solid Melts Into Air/Al het vaststaande verdampt’ bestaat uit vijf luiken of kleinere tentoonstellingen, een weerspiegeling van de dialoog tussen de vijf curatoren van het MuHKA. Meer info op pagina 27.

 

‘Insert the Passing of a Perfect Day [Revisited]’

T.e.m. 27/03 MuHKA

Katleen Vermeer beoogt met haar installaties een ruimtelijk inzicht bij de bezoeker door zijn eigen lichamelijke aanwezigheid. Ze werkt met verborgen lagen van bepaalde omgevingen en met de manier waarop de relatie tijd en ruimte ervaren wordt. Deze installatie is gebaseerd op een niet uitgevoerd architecturaal voorstel van Gordon Matta-Clark uit de jaren 70.

 

‘Maria-Magdalena’

27 t.e.m. 31/03 en 1 t.e.m. 4/04 Toneelhuis

Het langverwachte derde deel van de Wayn Wash trilogie is er eindelijk: na ‘Marie-Dolores’ en ‘Jean-Baptiste’ trakteert Wayn Traub ons op ‘Maria-Magdalena’, waarin film en theater een intense dialoog aangaan. In totaal werkte Toneelhuis-resident Traub zo’n tien jaar aan dit uiterst persoonlijke drieluik.